۷۰ درصد روستاها دارای اسناد هستند

۷۰ درصد روستاها دارای اسناد هستند

منبع:ایرنا

تاریخ درج:1401/05/10

امتیاز خبر:0 نفر

حسن بابایی روز یکشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز اقدام بسیار خوب و سازنده‌ای بین دو دستگاه مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد و امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه بحث صدور اسناد در بافت مسکونی و روستایی با سرعت بیشتری انجام شود.

وی گفت: در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قوه قضاییه در تاریخ هفتم تیر ۱۴۰۱ که فرمودند باید وضعیت مالکیت متر به متر اراضی کشور مشخص شود صدور سند روستاها و شهرها زیر ۲۵ هزار نفر را به کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع می‌کنیم.

بابایی افزود: ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی روستایی تاکنون تثبیت و برای ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی سند صادر شده است که امیدواریم با صدور اسناد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر فرمایش مقام معظم رهبری را در این دو حوزه نهادینه کنیم زیرا صدور اسناد آثار و برکات زیادی را خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بحث توسعه روستاها با صدور اسناد محقق خواهد شد همچنین تثبیت مالکیت و صدور سند به کاهش اختلافات و دعاوی و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کمک خواهد کرد.

مردم نگران حدود مالکیت در اراضی نباشند
وی گفت: تبدیل سندهای دفترچه‌ای به سندهای تک برگ در تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده، همچنین باید علاوه بر تثبیت و صدور سند بحث تعویض اسناد را نیز داشته باشیم تا بانک اطلاعاتی املاک خوبی را از روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به دست آوریم.

بابایی ادامه داد: بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و اعطای تسهیلات به روستاها و شهرها با وجود اسناد، موثر خواهد شد به طوری که در بلایای طبیعی خسارت هایی وارد می‌شود و گاهی اوقات خسارات به حدی است که بافت‌های مسکونی قابل تشخیص نیستند بنابراین از طریق سامانه شمیم می‌توان بحث تثبیت مالکیت‌ها و حدود مالکیت‌ها را دقیق مشخص کرد و اسناد پشتوانه مالی و تضمین حقوقی برای مالکان روستا و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه صدور اسناد برای روستاییان هیچ هزینه ای ندارد و صدور اسناد رایگان است، اظهار داشت: در جریان سیل اخیر مردم نگران حدود مالکیت در اراضی نباشند با توجه به اجرای کاداستر در تمام روستاها میزان و حدود مالکیت اشخاص مشخص است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

صدور سند مالکیت برای ۶۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: برای حدود ۶۵ درصد از واحدهای مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده است و اگر اسناد روستاییان صادر نمی‌شد میزان اختلافات ملکی و حل و فصل مالکیت افراد افزایش پیدا می‌کرد.

اکبر نیکزاد گفت: ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار سند در روستاها و ۳۰۰ هزار سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است. امیدواریم تمامی واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دارای سند شود همچنین با امضای این تفاهم نامه در یک بازه زمانی مشخص این امر انجام شود.

مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گفت: جلسات متعددی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد که این جلسات منجر به پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای نسبت به مستندسازی املاک مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شد و قرار است عملیاتی چون تهیه نقشه، تثبیت مالکیت و تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای در سال جاری محقق شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در انعقاد تفاهم‌نامه میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح موضوع مستندسازی، هویت‌سازی و تثبیت کاداستر روستایی و مناطق شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام خواهد شد.

کلمات کلیدی: ۷۰ درصد روستاها دارای اسناد هستند

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: