چرا بورس با ریزش سنگین مواجه شد؟/ اتفاقات سال ۹۹ در حال تکرار است؟

چرا بورس با ریزش سنگین مواجه شد؟/ اتفاقات سال ۹۹ در حال تکرار است؟

منبع:میزان

تاریخ درج:1402/02/19

امتیاز خبر:0 نفر

شاخص کل بورس پس از یک دوره رشد چند ماهه به سقف تاریخی خود در سال ۱۴۰۲ یعنی به ارتفاع ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۳۴ واحدی رسید، اما شاخص کل نتوانست این جایگاه را تثبیت کند و در روز گذشته با افت سنگینی مواجه شد و در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۴ واحدی قرار گرفت. 

افت ۵/۱۵ درصدی بازار سرمایه، بسیاری از سهام‌داران را نگران و بازار را با خطر تعطیلی مواجه کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موضوع افت بازار سرمایه واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند برای حفظ اعتماد در بازار سرمایه جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس تشکیل خواهند داد. 

به گفته آن‌ها موضوع فروش آبشاری حقوقی‌ها بررسی و بداخلاقی حقوقی‌های دولتی و شبه‌دولتی در این چند روز گذشته پیگیری می‌شود.

طبق بند ۳ ماده چهار دستورالعمل نحوه تشخیص شرایط اضطراری موضوع ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار در صورتی که بازار‌های بورس یا خارج از بورس(بازار پایه) در طول یک روز معاملاتی بیش از ۵ درصد کاهش داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری موضوع را برای تصمیم‌گیری جهت تعطیلی ۳ روزه بازار سرمایه در شورای عالی بورس مطرح کند.

در همین رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مسأله تعطیلی احتمالی بازار سرمایه واکنش نشان داده و اعلام کرده است: بازار تعطیل نمی‌شود و در مقابل نیز نمی‌توان بازار را به صورت دستوری اداره کرد. 

ریزش سنگین بورس در روز گذشته برای خیلی‌ها یادآور اتفاقات سال ۹۹ شد. شاخص بورس در اولین روز معاملاتی سال ۹۹ از ارتفاع ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحدی، در ۱۲ مرداد همان‌سال به سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی رسید. از اواخر مرداد و با ورود شاخص بورس به کانال ۲ میلیون واحد، روند معاملات بورس وارد مدار نزولی شد و در پایان سال ۹۹، شاخص کل به یک‌میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید.

در ابتدای ریزش بازار سرمایه کارشناسان پیش‌بینی می‌کرند که با وجود رشد بی‌سابقه شاخص بورس از ابتدای آن سال، ایجاد چنین اصلاحی برای بازار لازم است و سهام‌داران نباید نگران اصلاح و روند نزولی پیش‌آمده باشند، اما اصلاح ادامه‌دار شاخص بورس باعث شد تا سهام‌داران به منظور جلوگیری از ضرر، اقدام به عرضه و فروش هیجانی سهام خود در این بازار کنند که همین امر در کنار نیاز بازار به اصلاح بر شتاب روند نزولی بازار تاثیر گذاشت و بازار را با یک افت شدید همراه کرد.

اما سهام‌داران هم‌اکنون با این پرسش رو‌به‌رو هستند که آیا مجدد بازار سرمایه روند صعودی در پیش می‌گیرد یا اتفاقات سال ۹۹ بار دیگر رخ خواهد داد؟

جنس ریزش بورس در روز‌های گذشته با جنس ریزش آن، در سال ۹۹ متفاوت است

در همین رابطه پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: بازار سرمایه و هر بازار دیگری، یک روند بالا و پایین دارد. هیچ‌گونه رشد و افتی تا ابد ماندگار نیست و این جزء حقایق اقتصادی است.

به گفته وی بازار سرمایه در یک دوره‌ای رشد کرده است و اکنون به دلایل مختلف سهام‌داران حقیقی و حقوقی به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است بازار دیگر رشد نکند. 

مولوی تاکید کرد: جنس ریزش بازار در روز‌های گذشته با جنس ریزش آن، در سال ۹۹ متفاوت است. در آن سال بورس به دلایل مختلف متورم شده بود، اما این مسأله در روز‌های اخیر متفاوت است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه شرکت‌های پتروشیمی و صنایع معدنی در حال حاضر به لحاظ سوددهی در بهترین حالت ممکن قرار دارند و در مدت زمان ۲ ماه، سهام‌داران به سود ۳۰ درصدی خواهند رسید. 

سرمایه‌گذاران، خرید را به روز‌های پایانی تعدیلات موکول نکنند

وی تاکید کرد: شوک به وجودآمده در بازار بسیار طبیعی است. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای اینکه خرید خود را در نقطه پایین انجام دهند آن را به روز‌های پایانی تعدیلات بازار سرمایه موکول می‌کنند و همین امر نگرانی آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.

مولوی با اشاره به نرخ ۴۵ درصدی تورم در کشور، گفت: در اقتصادی که نرخ تورم آن بالا است، همه بازار‌ها به جز سپرده بانکی به اندازه تورم رشد می‌کنند و بازار سرمایه نیز از این امر مستثنی نیست. 

این کارشناس بازار سرمایه تمام نوسانات در بازار سرمایه را طبیعی دانست و اظهار کرد: اگر سهام‌داران ریسک زیان‌دهی ۱۰ الی ۲۰ درصدی را ندارند، بهتر است بازار هدف خود را برای کسب سود تغییر دهند. 

بازگشت مجدد بازار سرمایه به مدار صعود

همچنین رضا علوی، کارشناس بازار سرمایه، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: رابطه بورس با تورم یک رابطه مستقیم است. پس از تورم بالایی که در سال گذشته با آن روبه‌رو بودیم بازار سرمایه نیز به رشد خیلی خوبی رسید. 

به گفته وی در این ۳ ماهه اخیر بازار سرمایه با ورود حجم نقدینگی خوبی روبه‌رو بود و این مساله زمینه رشد بازار را فراهم کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار باید در زمان رشد، اصلاحاتی را نیز انجام می‌داد، اما به دلیل پایین بودن حجم نقدینگی این اصلاحات تنها به نیمروز می‌رسید و زمینه ایجاد این افت شدید را به وجود آورد. 

به گفته علوی، بازار سرمایه با تعدیل قیمت دلار و با افزایش عرضه حقوقی‌ها اکنون وارد یک روند اصلاحی‌شده و پیش‌بینی می‌شود این اصلاحات به زودی تمام و بازار مجددا به سیر صعودی خود بازگردد. 

وی با اشاره به اینکه روند صعودی بازار سرمایه تا تشکیل مجامع شرکت‌ها ادامه‌دار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این اصلاحات در دوره‌های مختلف به‌طور طبیعی انجام شود. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نگرانی به وجودآمده برای سرمایه‌گذاران به دلیل تجربیات تلخ سال ۹۹ بوده، تصریح کرد: این ریزش جای نگرانی ندارد، متغییر‌های موجود نشان می‌دهد که دلایل ریزش کنونی بسیار متفاوت از دلایل ریزش در سال ۹۹ است. 

سهام‌داران در زمان ریزش، پرتفو خود را اصلاح کنند 

علوی همچنین با تاکید بر اینکه حجم معاملات در چند ماهه اخیر مناسب بوده است، اعلام کرد: سهامداران بهتر است در این زمان به اصلاح پرتفو خود بپردازند و به سمت سهام‌های ارزنده بروند. 

به گفته وی بهترین بازار در حال حاضر به دلیل وضع مالیات‌های جدید بر بازار‌های موازی، بازار سرمایه است و تنها سهام‌داران بایستی دید خود را از کوتاه‌مدت به میان‌مدت و بلندمدت تغییر دهند. 

تصمیمات هیجانی سهامداران، موجب پشیمانی آن‌ها در روز‌های آینده می‌شود

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، در رابطه با ریزش سنگین بازار بورس در روز گذشته، گفت: جایی که بورس در یکی ۲ روز گذشته ایستاد حاصل یک واکنش افراطی بود. امیدوارم سهام‌داران هیجانی تصمیم نگیرند؛ چرا که قطعا پشیمان روز‌های آینده خواهند بود.

به گفته وی تا پایان همین ماه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در بورس تهران پذیرش و در ماه آینده برنامه‌های جدیدی برای تغییر چهره بازار ارائه می‌شود.

بازار تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله دارد

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز در این خصوص گفته است: با مقایسه شرایط فعلی بازار با سال ۹۹، به نظر نمی‌رسد هم‌اکنون در شرایطی مشابه با مرداد ۹۹ قرار گرفته باشیم. بررسی افزایش شاخص بورس یا ارزش بازار در مقایسه با افزایش تورم و نرخ ارز یا تغییرات در نرخ فروش شرکت‌ها نشان می‌دهد بازار تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد.

به گفته وی سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت در بازار حضور داشته باشند و با توجه به گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها یا تصمیمات اثرگذار مدیران شرکت‌ها در مجامع نسبت به تغییر پورتفوی خود عمل کنند. دید کوتاه‌مدت و تغییر مداوم سبد سرمایه‌گذاری رفتار بسیار پرریسکی است که اصل سرمایه مردم را نیز به مخاطره می‌اندازد.

کلمات کلیدی: چرا بورس با ریزش سنگین مواجه شد؟/ اتفاقات سال ۹۹ در حال تکرار است؟

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: