پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

منبع:تابناک

تاریخ درج:1400/12/03

امتیاز خبر:0 نفر

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنرانی گفت اوکراین قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و اوکراین و غرب برای جنگ افروزی علیه روسیه آماده می‌شوند.

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی درباره تحولات اخیر درباره اکراین پرداخت.

 وی در سخنرانی خود گفت: «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».
 
 
 
 

پوتین اضافه کرد: «وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاد شده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برد اما به تعهدات خود پایبند نبوده است».

 

وی در ادامه گفت: «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین اضافه کرد: «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است».

وی گفت: «ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند».

پوتین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بهفمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیدار می‌کند».

وی ادامه داد: «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد».

پوتین گفت: «ما نمی‌توانیم به این تهدید (تهدید ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان ندهیم. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. از ۲۰۱۴ به این سو آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است».

وی هشدار داد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌آید.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند».

پوتین گفت: کشورها نمی‌توانند امنیت خودشان را به قیمت از دست رفتن امنیت دیگران به دست بیاورند. نگاهی به نقشه بیندازید و ببینید کشورهای غربی چطور به حرفشان برای عدم گسترش ناتو به شرق پایبند مانده‌اند».

وی گفت: «اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است و این تهدیدی علیه ما به شمار می‌آید. در سندهای رسمی آمریکا،‌ از روسیه با نام دشمن یاد می‌شود».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین هشدار داد که این سامانه‌ها می‌توانند مناطق مختلف روسیه را موشک باران کنند.

وی افزود: «پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره به جاسوسی از روسیه می‌پردازند».

پوتین اضافه کرد: «در ابتکار امنیتی‌مان خواستار عدم توسعه ناتو و بازگشت به مرزهای سال 1997 به عنوان مرزهای ناتو شدیم اما این درخواست روسیه نادیده گرفته شد».

رئیس جمهور روسیه گفت: «کشورهای غربی روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرده‌‌اند و اعتقاد دارم که آنها در هر صورت آن را اعمال کرده و برای انجام آن بهانه‌ای بوجود خواهند آورد».

وی گفت: «سران منطقه دونباس تمایلی به حل مسالمت‌آمیز بحران در منطقه دونباس ندارند».

پوتین در ادامه گفت: «زمان به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک فرا رسیده است».

وی سپس با امضای دو سند،‌ استقلال این دو منطقه در دونباس را به رسمیت شناخت.

کلمات کلیدی: پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: