واحدهای صنعتی چه زمانی ملزم به پرداخت عوارض سبز می‌شوند؟

واحدهای صنعتی چه زمانی ملزم به پرداخت عوارض سبز می‌شوند؟

منبع:ایسنا

تاریخ درج:1400/11/30

امتیاز خبر:0 نفر

فاطمه دعاگویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از بهترین و کامل‌ترین مکان‌های صنعتی کشور بوده که در امر رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی پیشگام هستند.

وی با اشاره به اینکه صنایع از جمله منابع ایجاد آلودگی هستند، افزود: در صورت پراکندگی آلودگی‌های زیست محیطی، اثرات گسترده‌ای داشته و پایش و مدیریت آن با مشکل مواجه خواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با ایجاد شهرک‌های صنعتی و تمرکز صنایع و مدیریت فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی در شهرک‌ها نیل به اهداف توسعه پایدار با کنترل و پایش آلودگی‌ها در اولویت است.

دعاگویان با اشاره به اینکه در صورت وجود سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی، پساب خروجی سیستم تصفیه آنالیز می‌شود، گفت: در صورت وجود آلودگی اخطاریه‌های لازم برای رفع آلایندگی به مدیریت شرکت شهرک‌ها صادر شده که برخورد با واحدهای آلاینده با مدیریت شرکت شهرک‌ها است.

وی ادامه داد: در مواردی که شهرک‌ها و نواحی صنعتی، فاقد سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب باشند، مدیران واحد صنعتی آلاینده مکلفند بصورت مجزا نسبت به ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کنند که این واحدها نیز توسط حفاظت محیط زیست پایش می‌شوند.

وی بیان کرد: در این راستا، از ابتدای سال ۳۲۸ پایش واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی استان در حوزه‌های مختلف انجام شد که ۴۹ مورد منجر به صدور اخطاریه زیست محیطی شد. 

دعاگویان با بیان اینکه اخطاریه‌های محیط زیست به این واحدهای صنعتی به علت رعایت نکردن استانداردهای محیط زیست، آلودگی هوا و پسماند است، اظهار کرد: تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تولید مواد زاید و مشکلات حاصل از دفع آن‌ها، افزایش مصرف انرژی، آلودگی هوا، صدا و هچنین آلودگی آب و خاک از جمله اثرات منفی و ناسازگاری هستند که با توسعه شهرک صنعتی در منطقه رخ خواهد داد که باید با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه مدیریت و کنترل شوند.

وی افزود: پس از صدور اخطاریه زیست محیطی مدت زمانی مشخص تعیین شده و اگر واحد صنعتی اقدام به رفع نکرد، آن واحد در فهرست صنایع آلاینده تبصره یک ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند و ملزم به پرداخت عوارض سبز به سازمان امور مالیاتی خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: سه آزمایشگاه معتمد در خراسان جنوبی فعالیت دارند سنجش وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها و آلودگی هوا را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت ضوابط محیط زیستی از سوی واحدهای مرغداری و گاوداری نیز یادآور شد: در صورت بی توجهی به تذکرات و عدم مدیریت مناسب، با واحدهای متخلف مطابق ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی برخورد قانونی می‌شود. 

کلمات کلیدی: واحدهای صنعتی چه زمانی ملزم به پرداخت عوارض سبز می‌شوند؟

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: