مجلس به «علی‌آبادی» به‌عنوان وزیر صمت رای اعتماد داد

مجلس به «علی‌آبادی» به‌عنوان وزیر صمت رای اعتماد داد

منبع:میزان

تاریخ درج:1402/03/23

امتیاز خبر:0 نفر

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد) به ریاست محمدباقر قالیباف، رأس ساعت ۸ و ۳ دقیقه و با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

بررسی برنامه و صلاحیت عباس علی‌آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رأی‌ اعتماد یکی از دستورات نشست امروز بود که در ادامه این مطلب جزییات این جلسه، اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی و علی‌آبادی در رابطه با برنامه‌های پیشنهادی برای آینده این وزارت‌‎خانه را می‌خوانید.

 

رای اعتماد مجلس به علی‌آبادی
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۰:۳۰

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی عباس علی‌آبادی با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع  ۲۵۵ نفر وزیر صمت شد.

موافق وزیر پیشنهادی: عملکرد علی‌آبادی در جذب سرمایه گذاری‌های خارجی زبانزد است
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۰:۱۹

مهرداد گودرزوندچگینی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان برنامه های وزیر پیشنهادی صمت را نخوانده و نسبت به آن مخالفت می کنند، اظهار کرد: مطالب برنامه های وزیر پیشنهادی در حوزه سیمان را مطالعه کرده و سپس قضاوت کنیم، چرا نخوانده مخالفت می کنید، این رفتار ظلم به مجلس است، چرا حرف هایی زدید که با برنامه های وزیر پیشنهادی همخوانی ندارد.

نماینده مردم رودبار ادامه داد: وزیر پیشنهادی صمت نشان داده است که در ارتباط با بخش خصوصی بسیار موفق است، ما در وزارت صمت کسی را می خواهیم که ارتباطات خوبی با بخش خصوصی داشته باشد و تعامل خوبی میان بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند.

 

مخالف وزیر پیشنهادی: علی‌آبادی در زمان مسئولیت خود مانع واردات لوکوموتیو به کشور شد
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۰:۱۴

جلیل رحیمی جهان آبادی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با برنامه‌های وی گفت:می گویید موافق واردات خودرو هستید، اما سابقه شما نشان می‌دهد زمانی که سمتی داشتید مانع واردات لوکوموتیو به کشور شدید پس چه برنامه‌ای برای واردات خودرو با عوارض ۱۷۶ درصد دارید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اینجا خانه ملت است و قرار است درد ملت پیگیری شود. من فرض می‌گیرم مدرک تحصیلی آقای علی آبادی درست باشد و کاری به شخصیت والای ایشان ندارم. من به برنامه ایشان انتقاد دارم، برنامه‌ای که حتی خود وزیر پیشنهادی آن را نخوانده است. هر کدام از شما به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوید، مشاوران شما مشابه این برنامه را در کشوی شما قرار می‌دهند.

علی‌آبادی: ما می‌توانیم را محقق خواهیم کرد
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۱۰:۰۹

عباس علی‌آبادی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت صمت گفت: دشمن با تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی حدود ۴۰ سال است که تلاش می‌کند بگوید که شما نمی‌توانید، اما با برنامه‌هایی که ارائه دادم ثابت خواهم کرد که ما می‌توانیم را محقق خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رزومه کاری خود گفت: فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک هستم، کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دریافت کردم و همچنین مدرک دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کردم و سال‌هاست در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم. به عنوان عضو حقیقی شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه‌ریزی در وزارت علوم و تحقیقات فعالیت دارم، همچنین رئیس انجمن مهندسان مکانیک و برق آبی ایران هستم.

علی‌آبادی با بیان اینکه هشت برنامه راهبردی برای تصدی وزارت صمت ارائه کرده‌ام، گفت: اولین برنامه راهبردی ما تمرکز بر تاکید بر توسعه صنعت صادرات محور است.

موافق وزیر پیشنهادی: تاکید علی‌آبادی بر کاهش حضور دولت و مدیریت دولتی در بخش خصوصی است
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۵۱

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده است، گفت: مردم نگران رها شدن بازار هستند، علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت کاهش تصدی گری دولت در شرکت های خصوصی بیان کرد: با وزیر پیشنهادی به صراحت درخصوص کاهش تصدی گری دولت در شرکت های خصوصی خودروسازی و فولاد صحبت کرده‌ایم که وی بر رویکرد کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی تاکید کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی: برنامه‌ علی‌آبادی برای صنایع خودروسازی و معدنی چیست؟
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۳۹

جلال محمودزاده در مخالفت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است خطاب به علی‌آبادی گفت: چرا در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردید به برنامه‌های خود برای صنایع خودروسازی و معدنی اشاره نکردید. همه می‌دانیم خودروهای بی‌کیفیت داخلی متأسفانه هر سال جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: مشکل بعدی که در خصوص آقای علی‌آبادی وجود دارد این است که در مسئولیت‌های قبلی وی مطرح می‌کند عدم همفکری، عدم مشورت‌پذیری و نوعی دیکتاتوری در تصمیم‌گیری است که اگر اینگونه باشد می‌تواند برای بدنه وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را به همراه داشته باشد. امروز صبح در فراکسیون انقلاب اسلامی از بین 140 نفر نماینده حاضر، 91 رأی مثبت گرفته‌اید، می‌توانید پاسخ دهید چرا این تعداد رأی مخالف از همفکران خود دریافت کرده‌اید.

مخالف وزیر پشنهادی: تفکر علی‌آبادی به تفکر اقتصاد سرمایه داری نزدیک است
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۳۰

مهدی عسگری در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی آبادی و در مخالفت با برنامه‌های وی با اشاره به برنامه‌های کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی صمت و کلیدواژه‌هایی مانند نرخ ارز و قیمت بازار، حذف قیمت گذاری دستوری و حذف یارانه‌های پنهان در برنامه‌های ارائه شده افزود: با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود ۳ دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی‌توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه‌ها شبیه به همان تفکر اقتصاد سرمایه داری است.

وی ادامه داد: آقای علی‌آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز فربه‌تر می‌شود.

موافق وزیر پیشنهادی: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۲۷

حبیب اله دهمرده در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علی آبادی دارای برنامه علمی، کارشناسی در ابعاد کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت است گفت: وزیر پیشنهادی صمت افق دید وسیعی دارد و ریسک پذیری و خطرپذیری را در دستورکار خود قرار داده است همچنین وی دارای شجاعت نه گفتن است همچنین اهل رانت و باج دادن نیست.

موافق وزیر پیشنهادی: در برنامه‌های علی‌آبادی به بهره‌گیری از فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم توجه شده است
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۲۲

محمدمهدی زاهدی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: برنامه‌های راهبردی علی‌آبادی با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

مخاف وزیر پیشنهادی: در برنامه های علی آبادی به ظرفیت معادن و مناطق محروم توجه نشده است
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۹:۱۴

سیدغنی نظری خانقاه در مخالفت با برنامه‌های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده می شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است گفت: مقام معظم رهبری در حوزه معادن مطالب متعددی متذکر شدند اینکه باید از این ظرفیت بیشترین استفاده صورت بگیرد، امروز در برخی از مناطق معادن صرفا برای از بین بردن راه های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد حتی مواد غذایی معدن کاران نیز از مناطق خودشان تامین می شود لذا در برنامه های وزیر پیشنهادی برای احیای معادن و اختصاص درصدی از ارزش افزوده معادن به مناطق محروم دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه های امروز مردم است، گفت: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

موافقت کمیسیون اقتصادی با برنامه‌های علی‌آبادی
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۸:۴۶

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی به ارائه گزارش این کمیسیون بعد از بررسی صلاحیت وی پرداخت و گفت: تنظیم بازار کالاهای اساسی، ارتقاء تجارت جهانی ایران، انتخاب افراد توانمند در عرصه تجارت خارجی، حذف قیمت دستوری، همچنین تبدیل وظایف وزارتخانه از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در کنار کارآمدسازی ساختار بازار و برنامه‌ریزی جامع برای بنگاه‌های خرد و متوسط از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی بود.

اعضای کمیسیون نیز با اکثریت آراء علی آبادی را به عنوان گزینه مقبول برای تصدی‌ وزارت صمت معرفی کردند.

تایید صلاحیت علی آبادی توسط اعضای کمیسیون صنایع و معادن
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۸:۴۰

روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، گزارش این کمیسیون درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد و گفت: در راستای بررسی صحت مدارک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مقاطع دانشگاهی موضوع، طی نامه شماره ۲۰۲۶۱ مورخ ۱۷/۰۳/۱۴۰۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید که بر اساس مکاتبه شماره ۵۳۷۴۸ مورخ ۲۱/۰۳/۱۴۰۲ آن وزارتخانه مدارک تحصیلی مشارالیه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده مورد تائید قرار گرفت.

نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اسناد بالادستی توسط کمیسیون، حکایت از آن دارد که پنجاه درصد (۵۰%) برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر " منطبق" و چهل و یک درصد (۴۱%) از موارد" همسو" است. بعلاوه نتایج حاصله نشان می‌دهد نه درصد (۹%) به احکام اشاره‌ای نشده است.

در جلسه مزبور با طرح سوالات متعدد در ابعاد تخصصی و فنی، مدیریتی و اجرایی از طرف نمایندگان محترم عضو کمیسیون و استماع دیدگاه‌ها و پاسخ‌های ایشان، صلاحیت وزیر محترم پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در مجموع پس از بحث و تبادل نظر،کمیسیون، صلاحیت ایشان را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تائید قرار داد.

رای موافق فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس به برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ۰۸:۳۲
ابوالفضل عمویی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی صمت درنشست صبح امروز فراکسیون در تشریح اهم برنامه های خود، جهت‌دهی توسعه صنعتی با رشد اقتصادی صادرات محور ، توسعه زیرساخت های تجاری و استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و توجه به ظرفیت های منطقه ای و جغرافیایی، توسعه هدفمند صنعت و معدن با استفاده از شرکت های مادر و پیوند شرکت های کوچک با آن و افزایش بهره‌وری در زنجیره ارزش، حمایت از نوآوری و تحول فن آورانه با تمرکز بر دانش‌های نوین و هوشمند سازی، متعدد سازی ابزار های تأمین مالی بنگاه های صنعتی کشور و تامین پایدار منابع، پیشبرد طرح برونگرایی اقتصاد، تسهیل مقررات تجاری، توسعه زیرساخت های تجارت الکترونیک، تسهیل عرضه کالا به مصرف کنندگان را بخشی از راهبردهای خود برای پیگیری در وزارت صمت اعلام کرد.
 
در پایان جلسه در مجمع عمومی فراکسیون در خصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی صمت رای گیری و در نهایت رای موافق فراکسیون به وزیر پیشنهادی با ۸۶ درصد اعلام شد.

کلمات کلیدی: مجلس به «علی‌آبادی» به‌عنوان وزیر صمت رای اعتماد داد

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: