رئیس سازمان زندان‌ها: کار و دستمزد زندانیان متناسب باشد

رئیس سازمان زندان‌ها: کار و دستمزد زندانیان متناسب باشد

منبع:ایرنا

تاریخ درج:1401/05/06

امتیاز خبر:0 نفر

سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی در بیستمین مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان مرکز افزود: انجمن باید سراغ توانمندسازی خانواده زندانیان برود، به آنان کمک مادی و معنوی داشته باشد اما زمینه اشتغال آنان را هم فراهم کند البته دقت کنید که کار زندانیان و دستمزد آنان متناسب باشد.

وی با تأکید بر ماهیت وجودی زندان در جوامع گفت: زندان از ضرورت‌های تلخ جامعه بشری است. زندانیان نیز از همین مردم و زندان نیز برشی از واقعیت جامعه است بنابراین مراکز تأمینی‌وتربیتی می‌تواند بهترین مرکز برای مطالعات جرم‌شناسی و سایر آسیب‌های اجتماعی باشد.

محمدی به توسعه حداکثری خانواده‌های تحت‌پوشش انجمن اشاره کرد و گفت: بر ملاک‌های تعیین و تشخیص «خانواده زندانیان نیازمند» متمرکز شوید و از آنان حمایت مادی داشته باشید. در بخش حمایت معنوی نیز لازم است همه خانواده‌های زندانیان، تحت پوشش اقدامات ما قرار گیرند.

وی آسیب‌های ناشی از زندان را متوجه زندانی، خانواده و تضییع حقوق اقتصادی جامعه دانست و افزود: باید بپذیریم اقدامات بزهکارانه زندانی نه‌فقط بر او و خانواده‌اش متحمل می‌شود بلکه بودجه هنگفتی را از حیث نگهداری تا رسیدگی به وضعیت رفاهی او بر جامعه وارد و بر بیت‌المال تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان زندان‌ها از اقدامات خیرین در کمک به زندان و مددجویان قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه هرجا آسیبی وجود دارد، دست پرمهر خیرین را می‌بینیم. مردم و خیرین همواره پای کار آمده و گره از مشکلات باز کرده‌اند. ماهیت انجمن حمایت زندانیان نیز گره‌گشایی از مشکلات خانواده زندانیان و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین است که به‌واقع از مصادیق «فاستبقوالخیرات» هستند.

محمدی در این راستا پنج مأموریت جدی را پیش‌روی انجمن قرار داد و افزود: سراغ توانمندسازی خانواده زندانیان بروید، به آنان کمک مادی و معنوی داشته باشید اما زمینه اشتغال آنان را هم فراهم سازید البته دقت کنید که کار زندانیان و دستمزد آنان متناسب باشد.

وی توجه به فرزندان زندانیان را به‌عنوان اولویت دوم مطرح کرد و یادآور شد: اصل شخصی بودن مجازات که مستولی بر مجرم است باید رعایت شود. پس آبروی خانواده زندانیان را مدنظر بگذارید. قانون فقط مجرم و بزهکار را مجازات می‌کند بنابراین درد ناشی از حبس فرد، نباید متوجه فرزند و خانواده‌اش شود. فراموش نکنید رسالت ما در انجمن‌ها، کمک به حل مشکلات مادی و معنوی خانواده زندانیان است.

آموزش خانواده زندانیان را جدی بگیرید
محمدی مقوله آموزش خانواده زندانیان را نیز لازم دانست و بر ارتقای اقدامات و برنامه‌ریزی در این حوزه بیش از شرایط کنونی تأکید داشت.  

وی توزیع بسته‌های معیشتی را به‌عنوان اولویت سوم معرفی کرد و گفت: اشتغال‌زایی برای مددجویان و خانواده‌های‌شان اولویت جدی ماست اما هرجا هم نتوان زمینه اشتغال آنان را فراهم کرد، لااقل باید با توزیع بسته‌های معیشتی، دست آنان را گرفت.

رئیس سازمان زندان‌ها تأمین کمک‌های درمانی و دارویی به خانواده زندانیان را اولویت چهارم و لازمه کار انجمن دانست و افزود: انجمن‌ها باید از کمک‌های مادی فراتر بروند و به نیازهای معنوی زندانی و خانواده‌اش به‌منزله اولویت پنجم توجه کنند. گاه با خانواده‌هایی سروکار داریم که اتفاقا نیاز به کمک مالی ندارند و حتی در کمک به دیگر خانواده‌ها و آزادی زندانیان پیشقدم هستند اما نیازمند کمک معنوی‌اند. پس لازم است همه خانواده زندانیان مشمول این نوع حمایت قرار گیرند.

محمدی شفاف‌سازی در اقدامات را لازم دانست و تأکید کرد: در آمارها و اقدامات خصوصا مباحث مالی باید شفاف‌سازی کرد تا اعتماد مردم و خیرین جلب شود. این امر را موضوع شرعی و اخلاقی بدانید و کمک‌های خیرین را در همان محل نیات واقف صرف کنید.

 در این نشست مظفر الوندی مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز و برخی از اعضا گزارشی از اقدامات جاری و نیز فعالیت‌ها در زمینه مشارکت‌های مردمی و خیرین و همچنین خدمات مددکاری ارائه دادند.

در این نشست که با حضور مسئولین ستاد سازمان زندان‌ها برگزار شد، برخی مدیران ازجمله رستمی مدیرکل دفتر ریاست‌ و روابط‌عمومی این سازمان، محمدی مشاور رئیس و مسئول پیگیری‌های ویژه سازمان، حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران و نیز نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری مناطق چندگانه تهران حضور داشتند.

کلمات کلیدی: رئیس سازمان زندان‌ها: کار و دستمزد زندانیان متناسب باشد

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: