دستور بایدن برای بسته شدن آسمان آمریکا به روی تمامی هواپیماهای روسیه/ بایدن: پوتین با یک دیوار مقاومت مواجه شد

دستور بایدن برای بسته شدن آسمان آمریکا به روی تمامی هواپیماهای روسیه/ بایدن: پوتین با یک دیوار مقاومت مواجه شد

منبع:تابناک

تاریخ درج:1400/12/11

امتیاز خبر:0 نفر

 بامداد پنجشنبه 5 فروردین (24 فوریه) به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ارتش این کشور به اوکراین یورش برد؛ حمله‌ای که اکنون وارد هفتمین روز خود شده و واکنش های جهانی زیادی را به همراه داشته است.

 

ادعای مقام اوکراینی مبنی بر خنثی‌شدن ترور زلنسکی
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۹:۱۰
 

به ادعای یک مقام ارشد اوکراین، به کمک اطلاعات نیروهای امنیتی روسیه که نسبت به اوکراین دلسوزی دارند، نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور توسط دو جوخه مرگ ویژه از چچنی، خنثی شد.

به گزارش پایگاه خبری نیویورک‌پست، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین، گفت، منابعی از سوی سرویس امنیت فدرال روسیه اطلاعات لازم برای ردیابی این آدمکش‌ها را به کی‌یف دادند.

دانیلوف گفت: آنها به دو دسته تقسیم شده‌ بودند و ما در حال ردیابی آنها بودیم. به یکی از این دو گروه در نزدیکی کی‌یف رسیدگی شده و گروه دوم تحت نظر ماست.

وی افزود: ما رئیس‌جمهوری خود را رها نمی‌کنیم. اینجا سرزمین ماست. از اینجا بروید!

درخواست ۱۰۹ عضو سازمان ملل برای توقف جنگ در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۹:۰۸
 

۱۱۹ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، از روز دوشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ماه جاری) در پی تشکیل نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان دیدگاههایشان درباره وقوع جنگ در اوکراین ثبت نام کرده اند که تاکنون ۱۰۹ عضو در دو روز و در دو نوبت صبح و عصر سخنرانی کرده اند و این نشست را به یک گردهمایی بزرگ دیپلماتیک آنهم در میانه همه گیری سویه جدید ویروس کرونا تبدیل کرده اند.

مضمون سخنان اکثر اعضای سازمان ملل بر اساس صف بندی‌های عرصه بین المللی تقریبا یکی است؛ یکی در حمایت از اوکراین، روسیه را می کوبد و خواهان گرفتن حق وتوی مسکو است و دیگری آمریکا و حامیانش را مقصر این جنگ می داند. اما همگی در یک نقطه، اشتراک نظر دارند و آن توقف جنگ در اوکراین است؛ گویا دیپلمات هایی که می دانند سیاستمداران و دولتمردان کشورهایشان در دیدارها و محافل خصوصی، خود آتش بیار معرکه چنین جنگ‌هایی بوده اند، تاب رسوایی پس از جنگ های متعدد در غرب آسیا و پیامدهای خسارت بار ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ را در جهان ندارند.

قرار است صبح چهارشنبه به وقت محلی، بقیه سخنرانان نظراتشان را بیان کنند و پس از پایان سخنرانی ها، قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود؛ قطعنامه ای که ضمانت اجرایی ندارد اما آمریکا و حامیانش به ویژه اروپایی ها می‌خواهند از این طریق، یکی از رقبای اصلی خود یعنی روسیه را منزوی و به گفته خودشان، مسوولیت پذیر کنند.

کشورهایی هم که نامشان در فهرست سخنرانان قبل از رای گیری قطعنامه پیشنهادی مجمع نیست، قرار است پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی و به اصطلاح "توضیح رای" داشته باشند.

متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی که از سوی نزدیک به ۸۰ کشور از جمله آمریکا ارائه شده، نیز شبیه متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند و در نشست اضطراری عصر جمعه به وقت محلی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ (۶ اسفندماه )۱۴۰۰ در این شورا از سوی روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد. اما قطعنامه مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارد.

منابع دیپلماتیک می گویند آمریکا و حامیانش در تلاشند بیش از ١٠٠ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آنها رای مثبت بدهند.

از سال ۱۹۵۰ مجمع عمومی فقط ۱۰ بار نشست ویژه‌ و اضطراری همچون این نشست که درباره اوکراین در حال برگزاری است، داشته است.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ در نشستی مشابه با تصویب قطعنامه ای، رفراندمی را که روسیه در کریمه برگزار کرده بود، بی‌اعتبار دانست و آن را محکوم کرد. در آن رای گیری ۱۰۰ کشور رای مثبت، ۱۱ کشور رای منفی و ۲۴ کشور رای ممتنع داده بودند.

نمایندگان اعضای سازمان ملل از جمله کلمبیا، پاراگوئه، جمهوری دومینیک، سورینام، برونئی، فیجی انتیگا و باربودا، غنا، میکرونیسیا، استرالیا، گویان، جامائیکا، لوکزامبورگ، گینه، تیمور لسته، سنت وینسنت اند گرانادیناس، موناکو، اسپانیا، گابن، فیلیپین،ساموآ، کابو ورده، مجارستان، مالتا، مالزی، کویت، مالاوی، جزایر مارشال و نیز نماینده رژیم صهیونیستی درصبح دومین روز نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل نظرات خود را بیان کردند.

در نوبت عصر دومین روز این نشست اضطراری آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان بالاترین مقامی بود که خود را به نیویورک رسانده بود تا در این مجمع عمومی اضطراری سخنرانی کند.

علاوه بر وزیر خارجه آلمان، نمایندگان سایر اعضای سازمان ملل همچون ویتنام، ونزوئلا، جمهوری کره، آرژانتین ، نپال، گرانادا، بوسنی و هرزگوین، تایلند ، رومانی، قطر، مونته گرو ، زامبیا، بنگلادش و نیز کشورهای دیگری که در مجموع طی دو روز ۱۰۹ عضو سازمان ملل می شوند، نظرات خود را بیان کردند.

مونته نگرو به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوست
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۹:۰۷
 

وزارت امورخارجه مونته نگرو اعلام کرد، به دنبال حمله روسیه به اوکراین، این کشور به تمامی اقدامات محدود کننده از جمله هشت بسته تحریمی فردی و اقتصادی که اتحادیه اروپا علیه مسکو تصویب کرده است، پیوست.

وزارت امورخارجه مونته نگرو روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای افزود، پودگوریتسا در مورد روسیه اقدامات مشابه اتحادیه اروپا را اعمال می‌کند. این اقدامات هدفمند علیه منافع سیاسی، اقتصادی و شخصی شرکت کنندگان فعال در نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأثیر گذار است.

در این این بیانیه آمده است؛ مونته نگرو به سیاست خود مطابق با اتحادیه اروپا ادامه داده و ضمن همبستگی با اوکراین عزم خود را برای کمک به احیای صلح در اروپا همراه با جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد.

 

ورود کشتی‌های روسیه به آب‌های کانادا ممنوع شد

کانادا در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک و افزایش فشار بر روسیه، سه‌شنبه شب اعلام کرد ورود کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری روسیه را به آب‌های داخلی و بنادر خود ممنوع می‌کند.

"عمر الغبره" وزیر حمل و نقل کانادا در اتاوا به خبرنگاران گفت، این ممنوعیت پس از اقدام مشابه انگلیس در روز دوشنبه، اواخر این هفته اجرایی خواهد شد.

وزیر حمل و نقل کانادا افزود: انتظار می‌رود کشورهای بیشتری از این روند پیروی کنند، دیگر کشورها نیز در حال بررسی این کار هستند.

به گفته الغبره، این امر تأثیر اقتصادی قابل توجهی بر قایق‌ها یا کشتی‌های خواهد داشت که متعلق به روسیه یا دارای پرچم این کشور هستند.

لهستان به اوکراین جنگنده اعزام نمی‌کند

آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان سه‌شنبه‌شب گفت،کشورش هواپیمای نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد زیرا این امر مداخله نظامی تلقی می‌شود.

دودا در کنار ینس استولتنبرگ رئیس ناتو در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در پاسخ به این سوال که آیا لهستان هواپیما اعزام خواهد کرد گفت: ما هواپیما اعزام نخواهیم کرد زیرا این به معنای مداخله نظامی در درگیری است.

وی افزود: ناتو طرف این درگیری نیست.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در جریان سفر به لهتان گفت که ناتو به قصد اعزام نیرو به اوکراین یا انتقال هواپیماها به حریم هوایی اوکراین ندارد.

آمریکا آسمان خود را روی هواپیماهای روسی بست

در حالی که عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد هفتمین روز خود می‌شود، دولت آمریکا اعلام کرد که حریم هوایی این کشور تا پایان وقت امروز چهارشنبه به روی هواپیماها و شرکت‌های هوایی روسیه بسته می‌شود.

به گزارش روسیا الیوم، وزارت حمل و نقل و اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کردند که دستور ممنوعیت ورود و استفاده هواپیماها و شرکت‌های هوایی روسیه از حریم هوایی آمریکا تا پایان امروز چهارشنبه اعمال خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی وضعیت کشور، رسماً از بسته شدن حریم هوایی آمریکا به روی هواپیماهای روسیه خبر داد.

بایدن در این سخنرانی در کنگره آمریکا گفت: ما حریم هوایی آمریکا را به روی همه پروازهای روسیه می‌بندیم.

این دستورات فعالیت تمام هواپیماهای تحت مالکیت، بهره برداری، ثبت، اجاره و یا متعلق به هر یک از مالکان شخصی یا ذینفع روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این شامل پروازهای مسافربری، باری، برنامه‌ریزی‌شده و چارتر است و "به شکلی موثر حریم هوایی ایالات متحده را به روی همه شرکت‌های هوایی روسیه و سایر هواپیماهای غیرنظامی روسیه می‌بندد."

بایدن: پوتین در جهان منزوی شده است

رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در نخستین نطق سالانه خود در کنگره آمریکا که "اوکسانا مارکارووا" سفیر اوکراین در واشنگتن نیز در این مراسم حضور داشت، افزود، ولادیمیر پوتین شش روز پیش فکر می کرد می تواند بنیاد جهان آزاد را تغییر دهد، اما اشتباه می کرد. او فکر می کرد می تواند وارد اوکراین شود و جهان عقب نشینی خواهد کرد؛ در مقابل، او با یک دیوار مقاومت مواجه شد.

بایدن اضافه کرد آمریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده است. زمانی که دیکتاتورها هزینه اقدامات متخاصم خود را پرداخت نمی کنند، آنها آشفتگی بیشتری ایجاد می کنند. به همین دلیل ناتو ایجاد شد تا صلح و امنیت را در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به ارمغان بیاورد. دیپلماسی آمریکا اهمیت دارد، اراده آمریکا اهمیت دارد. حمله پوتین به اوکراین کاملا برنامه ریزی شده و بی دلیل بود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد او (پوتین) تلاش های مکرر دیپلماسی را رد کرد. او فکر می کرد ناتو و غرب پاسخ نخواهند داد. او فکر می کرد می تواند در آمریکا و در اروپا تفرقه ایجاد کند، اما پوتین اشتباه کرد، ما متحد و آماده هستیم. ما ماه ها برای مقابله با پوتین یک ائتلاف با حضور کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد پوتین اکنون بیش از گذشته در جهان منزوی شده است. اکنون ما به همراه متحدان خود تحریم های اقتصادی قوی وضع کرده ایم. ما ارتباط بانک های روسیه را از سیستم مالی بین المللی قطع کردیم. من امشب به رژیم فاسد و میلیاردرهای آن می گویم دیگر نمی توانید به اقدامات خود ادامه دهید.

بایدن گفت که وزارت دادگستری آمریکا یک گروه کاری ایجاد می کند تا جنایت های میلیاردرهای روسیه را بررسی کنند. ما با اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دارایی های آنها همکاری می کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد امشب اعلام می کنم که آمریکا حریم هوایی خود را بر روی تمام پروازهای روسیه می بندد.

بایدن با بیان اینکه اقتصاد روسیه رو به نابودی است، گفت که روبل ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. بازار سهام روسیه ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و تنها پوتین مسوول این عواقب است.

وی با بیان اینکه ما بیش از یک میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده ایم و به کمک های خود به مردم اوکراین ادامه خواهیم داد، افزود که ما از اوکراین حمایت نظامی ، اقتصادی و بشردوستانه خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد نیروهای ما در اوکراین با روسیه نخواهند جنگید اما اگر روسیه تصمیم بگیرد به سمت غرب پیشروی کند، ما نیروهای زمینی، یگان های هوایی، کشتی ها را بسیج کرده ایم تا از کشورهای ناتو محافظت کنیم.

بایدن ادامه داد اگرچه پوتین در میدان نبرد به پیروزی هایی دست خواهد یافت اما او در درازمدت با عواقب شدید مواجه خواهد شد، تحریم های آمریکا به گونه ای طراحی شده اند که تنها اقتصاد روسیه را هدف قرار دهند.

کلمات کلیدی: دستور بایدن برای بسته شدن آسمان آمریکا به روی تمامی هواپیماهای روسیه/ بایدن: پوتین با یک دیوار مقاومت مواجه شد

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: