جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

منبع:ایرنا

تاریخ درج:1402/04/04

امتیاز خبر:0 نفر

سید محتشم حسینی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: ۹۵۱ نفر از زندانیان استان بوشهر مشمول عفو معیاری رهبر معظم انقلاب در۲۲ بهمن سال گذشته شدند که تعداد ۵۶۱ نفر از آنان آزاد و ۳۹۰ نفر نیز تخفیف مجازات شامل حال آنها شد.

وی افزود: طی سه ماه گذشته ۶۶ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در استان بوشهر با همت ستاد دیه و همکاری خیران با پرداخت چهار میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از زندان آزاد شدند.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: همچنین سال گذشته ۱۲۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی با همت ستاد دیه و خیران با پرداخت هشت میلیارد تومان کمک بلاعوض و رضایت شکات از زندان آزاد شدند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۲۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان بوشهر با ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی چشم انتظار نگاه مهربانانه خیران و نیک اندیشان هستند.

حسینی اظهار کرد: چک‌های غیرکلاهبرداری بیشترین جرم زندانیان جرائم غیرعمد در استان بوشهر است.

برخورداری ۱۱۰ زندانی استان بوشهراز پابند الکترونیک

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: با تمهیدات انجام شده امسال ۱۱۰ نفر از زندانیان واجد شرایط این استان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک از زندان آزاد و محکومیت خود را طی می‌کنند.

جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

وی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، ادامه اشتغال فرد، جلوگیری از بروز آسیب‌هایی که متوجه خانواده زندانی می‌شود و استفاده از نیروی کار در جامعه را از جمله مزایای استفاده از پابند الکترونیک ذکر کرد.

استفاده از پابند الکترونیک بعنوان یک فناوری نوین و بهره‌بردن از تکنولوژی روز در حقوق کیفری به شمار می‌رود که موجب کاهش جمعیت کیفری و زمینه‌ای برای کمک به خانواده زندانیان است.

وی اضافه کرد: همانطور که تکنولوژی در مولفه‌های مختلف مردم وارد و بخشی از امور جامعه را پوشش و بسیاری از امور اجتماعی را آسان می‌کند طبیعی است که این تکنولوژی به خدمت زندان‌بانی آمده و به این صورت مجرم به جای پشت دیوارهای بلند در زندان مجازی در شعاع و محدوده مشخص در کنار خانواده نگهداری می‌شود.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی استان بوشهر تصریح کرد: حبس افراد تحت نظارت الکترونیکی موسوم به پابند، بخش مهمی از سند تحول فناورانه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی است که تاکنون اقدام‌های خوب و موثری در این راستا صورت گرفته و این روند بر اساس وظایف با قوت پی‌گیری می‌شود.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی استان بوشهر ادامه داد: با اجرای طرح پابند الکترونیکی، محکومان به حبس در محدوده جغرافیایی مشخص تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک قرار می‌گیرند و حضور مددجو در خارج از محدوده موجب هشدار این سامانه می‌شود.

جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

وی یادآورشد: در اجرای سیاست‌های تحولی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها سیاست پابند الکترونیک اجرا می‌شود و در این ارتباط مددجویانی که دارای شرایط خاصی هستند از جمله اینکه یک چهارم حبس خود را تحمل و حضور آنها در جامعه برای شهروندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانند حبس خود را به صورت پابند الکترونیک تحمل کنند.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر یادآورشد: استفاده از پابند الکترونیک، مجازات سالمی به شمار می‌رود که فرد می‌تواند ضمن اینکه به معیشت خود رسیدگی کند، تحت نظارت سامانه الکترونیک زندان نیز باشد.

وی گفت: با هدف سرعت بخشی در رسیدگی به امور و تکریم زندانیان سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ دادرسی معادل ۹۰ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام شده است.

وی گفت: ۹۰ درصد دادرسی‌های زندانیان در استان بوشهر به صورت الکترونیکی با هدف روان سازی در رسیدگی به وضعیت قضایی، جلوگیری از اطاله دادرسی و حفظ کرامت زندانیان انجام می‌شود و تعداد اندکی که شرایط خاص دارند و نیاز به اعزام به مراجع قضایی دارند در محاکم حضور می‌یابند.

برخورداری ۱۳۰۰ نفر از خانواده زندانیان استان بوشهر زیر پوشش حمایت مالی و معنوی

حسینی اظهار کرد: در زمان حاضر یک هزار و ۳۰۰ خانوار زندانی به صورت خود اظهاری در سامانه حمایت از زندانیان این استان ثبت‌نام و زیر پوشش حمایت مالی و معنوی نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند.

به گفته حسینی براساس تاکید رئیس قوه قضائیه در مجازات باید فقط شخص مجرم مجازات شود و خانواده ایشان بیگناه هستند و نباید متضرر شوند؛ براین اساس خانواده زندانیان همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: همچنین با تعامل با کمیته امداد، بنیاد برکت و بهزیستی تاکنون ۱۴۲ نفر از زندانیان برای گرفتن وام خوداشتغالی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

حسینی یادآور شد: در زمان حاضر چهار هزار و ۲۳۳ نفر از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی، چهارهزار و ۵۰ نفر از مشاوره و یک هزار و ۷۱۵ خانواده زندانیان به نهادهای حمایتی معرفی شده‌اند.

اشتغال به کار۱۵۶۰ زندانی

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یک هزار نفر از زندانیان این استان در بخش اشتغال نشسته و تعداد ۲۰۰ نفر نیز در قالب اشتغال کارگاهی مشغول به کار هستند.

حسینی افزود: همچنین ۳۶۰ نفر از زندانیان از طریق کارآفرینان و بخش خصوصی به کارخانه‌ها و امور خدماتی اعزام شده‌اند.

جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: این زندانیان که شامل کارگران ساده، ماهر و متخصص هستند در حوزه فضای داخل و اعزام به کار که براساس میزان ساعتی که کار می کنند دستمزد پرداخت می‌شود.

رهایی هشت زندانی از چوبه دار

به گفته حسینی در سه ماه گذشته با همت شورای حل اختلاف، کمیته‌های صلح و سازش زندان‌ها و همکاری و همراهی مراجع قضایی و ریش سفیدان و ائمه جمعه و جماعات هشت نفر از زندانیان محکوم به اعدام از چوبه دار رهایی یافتند.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز ۲۱ نفر از زندانیان محکوم به قصاص از اعدام رهایی یافتند.

کلمات کلیدی: جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر ۹درصد کاهش یافت

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: