بحران ریزگردها چگونه حل می‌شود؟

بحران ریزگردها چگونه حل می‌شود؟

منبع:ایرنا

تاریخ درج:1400/05/02

امتیاز خبر:0 نفر

حسن اکبری در گفت‌وگو اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با قرار داشتن برروی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخائر منابع آبی ضعیف، نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه شدید و پوشش گیاهی محدود است که این شرایط موجب شده از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد و استان دومین استان بیابانی کشور و جزء پنج استان اول درگیر پدیده گرد و غبار است.

وی افزود: مقابله صرف با گرد و غبار موثر نبوده و اقداماتی همچون نهالکاری در عرصه پنج میلیون هکتاری تحت فرسایش استان به تنهایی راهکار موثر نخواهد بود؛ لذا با حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن باید در شیوه‌های بهره‌برداری از منابع طبیعی از جمله مشاغل وابسته به طبیعت(دامداری و شترداری در مراتع، فعالیت‌های معدنی و گردشگری ) تجدیدنظر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی  بیان کرد: پنج میلیون هکتار از مساحت استان یا کانون فرسایش بادی هستند و یا استعداد تبدیل شدن به این کانون‌ها را دارند.

اکبری اظهار کرد: فعالیت‌های ناسالم انسانی در طبیعت و شرایط تغییر اقلیم، شرایط را سخت کرده است تا خراسان جنوبی بیشتر در معرض ریزگردها و گرد و غبار باشد.

وی با بیان اینکه براساس آمار منابع طبیعی کانون فرسایش بادی در خراسان‌جنوبی به ۳۸ کانون افزایش یافته است، افزود: حفظ پوشش گیاهی موجود بهترین اقدامی است که باید در راستای بهبود وضعیت هوایی ناسالم انجانم دهیم و این نیاز به هم افزایی عمومی دارد.

اکبری با بیان اینکه بیشترین اقدامی که برای کاهش این مسئله صورت گرفته نهال‌کاری و جنگل‌کاری بوده است، تصریح کرد: به علت محدودیت منابع آبی، گاهی نهال کاری با موفقیت همراه نبوده و علاوه بر آن، بسیاری موارد به منابع آب زیر زمینی نیز خسارت وارد کرده است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین مسئله‌ای که به محیط زیست کمک خواهد کرد یک اجماع جمعی برای نگهداشت سرزمین است.

کلمات کلیدی: بحران ریزگردها چگونه حل می‌شود؟

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: