باران به داد تالاب انزلی رسید | آتش به طور کامل خاموش شد

باران به داد تالاب انزلی رسید | آتش به طور کامل خاموش شد

منبع:همشهری

تاریخ درج:1400/06/13

امتیاز خبر:0 نفر

روز چهارشنبه پس از ۳ روز آتش‌سوزی و تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسانی و به کمک یک فروند بالگرد آبپاش جمعیت هلال احمر مازندران و پرواز یک فروند هواپیمای آتش‌نشان وزارت دفاع سرانجام خلبان هواپیما و کارشناسان سازمان آتش نشانی از مهار حریق به طور کامل خبر دادند.  

اما بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست شهرستان بندرانزلی، آتش در برخی نقاط دوردست که فاقد راه دسترسی و باتلاقی بود، همچنان مشاهده می شد که البته به صورت کنتزل‌شده بوده و به همین منظور گروهی متشکل از محیطبان گشت میدانی منطقه را انجام می دادند تا در صورت بروز مشکل با هماهنگی سایر گروه‌ها اقدامات لازم برای اطفاء حریق را انجام دهند.

اما طبق تازه ترین ارزیابی تیم پایش و مدیریت بحران انزلی که صبح امروز در تالاب انجام شده است، دیگر اثری از حریق و حتی دود ناشی از آن مشاهده نمی شود.

فرشید فلاح رئیس اداره محیط زیست شهرستان انزلی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به نظرات کارشناسان جهت جلوگیری از احتمال حریق مجدد، با هماهنگی هلال احمر چادری در منطقه برپا شد و ۴ محیط‌بان، ۳ نیروی سپاه و نیز نیروهای جمعیت هلال احمر مجهز به کوله پشتی های حاوی آب در منطقه مستقر بودند که به محض بروز حریق عملیات اطفا را انجام دهند و با اطلاع رسانی به ستاد بحران شهرستان جلوی حریق گرفته شود.  

وی اضافه کرد: با شروع بارندگی ها گروه مستقر در محل حادثه از منطقه خارج شدند و در حال حاضر محیط زیست در حال پایش منطقه برای اطمینان از خاموشی کامل حریق است.  

رئیس محیط زیست انزلی با تاکید بر اینکه راه‌های دسترسی که به منظور مهار حریق ایجاد شد دوباره احیا و به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت، گفت: از این پس باید مراقب بود که اراضی آتش‌گرفته توسط افراد سودجو تصرف نشود. به همین منظور از تردد خودرو و موتور سیکلت در منطقه ممانعت به عمل خواهد آمد.

فلاح با بیان اینکه احساس مسئولیت برای حفظ منابع باید بین آحاد مردم باشد، تاکید کرد: هرکسی که در حاشیه تالاب زندگی می کند، باید این دغدغه و نگرانی را داشته باشد که حفظ منابع طبیعی مانند آب و هوای پاک مهم‌ترین میراث برای آیندگان است.

وی اضافه کرد: حس مسئولیت‌پذیری باید بین مردم محلی اهمیت داشته باشد و با اطلاع رسانی درست و به موقع همکاری لازم برای حفظ اکوسیستم های طبیعی داشته باشند تا با این مشارکت بتوانیم این نعمت‌های خداوندی را حفظ کنیم زیرا تالاب علاوه بر میراثی جهانی بلکه برای مردم بومی نیز یک میراث هویتی است.

بنا بر این گزارش، منطقه چراغ‌پشتان شهرستان بندرانزلی ۱۲ هکتار نیزار دارد که روز ۸ شهریور ۸ هکتار به صورت عمدی دچار حریق شد و با محاسبه منطقه آتش سوزی ۷ هکتار از این نیزارها به طور کامل سوخت و ۴ هکتار با ایجاد موانع از آتش محافظت شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان ضمن عمدی دانستن آتش‌سوزی تالاب پیشتر گفته بود در این ارتباط ۵ نفر بازداشت شدند و پرونده قضایی برای آتش سوزی انزلی تشکیل شده و در دست بررسی است.

سوم شهریور نیز ۵ هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین‌خواری  بود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه بااهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

کلمات کلیدی: باران به داد تالاب انزلی رسید | آتش به طور کامل خاموش شد

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: