افزایش خشونت خانگی از تکذیب بهزیستی تا جوسازی معاونت زنان

افزایش خشونت خانگی از تکذیب بهزیستی تا جوسازی معاونت زنان

منبع:مشرق

تاریخ درج:1399/01/25

امتیاز خبر:0 نفر

بعد از ارسال گسترده پیامکی با سرشماره وزارت بهداشت مبنی بر گزارش موارد خشونت خانگی شامل کودک‌آزاری و همسرآزاری به اورژانس اجتماعی کشور، رسانه‌های خارجی از رشد این معضل اجتماعی در کشورمان در ایام قرنطینه خبر دادند. این رسانه‌ها منبع گزارش خود را وب‌سایت رسمی معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری معرفی کردند.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با انتشار پستی در صفحات مجازی خود به پیامک مذکور واکنش نشان داد و نوشت: «پیامک ۱۲۳ را جدی بگیرید، مشکلات ناشی از بحران کرونا این روزها می‌تواند بعضی آسیب‌ها را از جمله در درون خانواده‌ها افزایش دهد؛ شماره ۱۲۳ را به خاطر بسپارید و در صورت مشاهده کودک آزاری، همسر آزاری و سالمندآزاری به وظیفه انسانی خود عمل کنید و اطلاع دهید». به گفته وی، این کار با هماهنگی وزارت ارتباطات، سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری انجام شد. این در حالی است که منبع آمار مورد استناد ابتکار، گفت‌وگوی یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی با خبرگزاری رکنا است که مدعی شده، کودک آزاری در کشور بعد از شیوع ویروس کرونا تا کنون پنج برابر شده است و البته این کارشناس هیچ‌اشاره‌ای به منبع این آمار نداشته است!

از سوی دیگر اما معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی کشور گفت: طبق آمارها خشونت خانگی شامل موارد کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول‌آزاری نسبت به گذشته و قبل از ایام کرونا و قرنطینه خانگی تفاوتی نداشته است.

حبیب اله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: طبق آمارهای ما خشونت خانگی شامل مواردی مانند کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری نسبت به گذشته و قبل از ایام کرونا و قرنطینه خانگی تفاوتی نداشته است. البته موارد روال گذشته را داشته‌ایم، اما با افزایش معنادار مواجه نبوده‌ایم. وی افزود: ممکن است موارد کودک آزاری که در گذشته و قبل از شیوع کرونا هم داشتیم در حال حاضر نیز برای کودکان بدسرپرست اتفاق بیفتد.

بعد از این سخنان بود که وب‌سایت معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری با بازنشر گفت‌وگوی معصومه ابتکار با رکنا مدعی شد؛ «بعضی رسانه‌های تندرو به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر، ابتکار را محکوم به تبلیغ مشکلات نداشته کردند در حالی که کارشناس آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان کرد که کودک آزاری در کشور بعد از شیوع ویروس کرونا تا کنون پنج برابر شده است».

این توضیحات و استناد به آمار ادعایی یک کارشناس در حالی بود که در آن هیچ‌اشاره‌ای به تکذیب متولی اصلی این موضوع یعنی معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نشده است.

روز گذشته اما رئیس‌سازمان بهزیستی در نشست خبری خود بااشاره به این موضوع گفت: از ۱۱ هزار و ۸۵۲ تماس با سامانه اورژانس تنها ۲/۲ درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده و موارد نارضایتی از رفتار همسر نیز از ۲ هزارم درصد به ۶ هزارم درصد رسیده است.

سؤالی که در این میان بی‌پاسخ می‌ماند این است که چرا وقتی سازمان بهزیستی به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار معضلات اجتماعی صراحتا خبر از عدم تفاوت آمار خشونت خانگی قبل و بعد از قرنطینه می‌دهد، معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری با اتکا به یک گفت‌وگوی غیرمستند سعی در القای افزایش خشونت خانگی در میان خانواده‌های ایرانی دارد؟

نکته قابل توجه این است که بعد از انتشار این خبر و انتشار هماهنگ ‌تک‌گزارش‌هایی از خشونت خانگی علیه زنان در برخی پایگاه‌های خبری همسو با دولت، برخی گروه‌ها و فعالان مدنی همسو با نهادهای فمینیستی از وضعیت زنان و کودکان در کشورمان اظهار نگرانی کردند.

اوضاع بغرنج زنان در غرب

این در حالی است که وضعیت زنان غربی در ایام شیوع کرونا به حدی بغرنج شده است که تنها در فرانسه این خشونت‌ها پنج برابر افزایش یافته است.

به گزارش فرانس ۲۴، مارلن شیاپا، وزیر دولت فرانسه در امور برابری زنان و مردان اعلام کرد در طول دو هفته که دولت فرانسه برای کنترل شیوع ویروس کرونا خروج از منازل را برای شهروندان این کشور محدود کرده است، میزان گزارش‌ها در سایت اینترنتی دولتی مخصوص اعلام خشونت‌های زناشویی پنج برابر شده است.

همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، نهاد مبارزه با خشونت خانگی در انگلیس از افزایش ۲۵ درصدی خشونت علیه زنان در این کشور خبر داد. براساس این گزارش، بر اساس آمار وبسایت ملی مبارزه با خشونت خانگی در انگلیس، با شیوع کرونا در انگلیس و قرنطینه در آن مراجعه به این وبسایت ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

حال باید دید علت اصلی این جوسازی‌ها که مورد استقبال رسانه‌های معاند نیز قرار گرفته است از سوی کسانی که باید تمام تلاش خود را در مسیر عمل به وظیفه وظایف بر زمین مانده در حوزه زنان و خانواده به کار ببرند چیست؟

کلمات کلیدی: افزایش خشونت خانگی از تکذیب بهزیستی تا جوسازی معاونت زنان

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: