افتتاح دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: معطل ماندن پشت دروازه‌های رسیدگی عادلانه صحیح نیست

افتتاح دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: معطل ماندن پشت دروازه‌های رسیدگی عادلانه صحیح نیست

منبع:میزان

تاریخ درج:1402/04/03

امتیاز خبر:0 نفر

آیین افتتاح دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) صبح امروز (شنبه ۳ تیر) با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به صورت ویدعوکنفرانس با سازمان‌های قضایی نیرو‌های مسلح استا‌های کشور، برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا پورخاقان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به ویژه معمار سازندگی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران آیت الله بهشتی (ره)، بیان کرد: کسانی که باعث و بانی آن فاجعه بزرگ در سال ۱۳۶۰ بودند، امروز هیچ جایی در دنیا ندارند.

وی افزود: امروزه در کشور هیچ جنایتکار و مجرمی حاشیه امن ندارد و به وسیله سیستم‌ها شناسایی و دستگیر و عدالت در مورد آن‌ها اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) برای دسترسی آسان مردم به مراجع قضایی و دادخواهی و ارائه لوایح، اطلاع از نتیجه پرونده‌های خود و سایر فرآیند دادرسی افتتاح می‌شود، گفت: این دفاتر به صورت آزمایشی در استان‌های همدان، قم، خراسان جنوبی، اصفهان و فارس راه اندازه شده بود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بیان کرد: حضور نمایندگان نیرو‌های مسلح در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران می‌تواند در رفع اطاله دادرسی موثر واقع شود، رسیدگی سریع به پرونده‌های آن‌ها، حفظ آن‌ها از جمله مزایای این طرح است.

وی افزود: باید رسیدگی سریع باشد و معطل ماندن پشت دروازه‌های رسیدگی عادلانه صحیح نیست. بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های رسوبی ما در سال گذشته رسیدگی شد.

حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان گفت: طی دو سال اخیر در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، ۶ هزار و ۸۰۰ رسیدگی برخط داشتیم. 

وی افزود: ۶۰ درصد از یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۷۰۰ فقره ابلاغیه، به صورت الکترونیکی بوده است.

دفاتر خدمات قضایی یک توسعه و نوآوری برای حل و فصل یکسری از نیاز‌های دستگاه قضایی است

محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: محور تحولات در دستگاه قضایی در راستای فناوری‌های نوین است.

وی افزود: فناوری اطلاعات می‌تواند دسترسی مردم به عدالت و خدمات قضایی آسان کند ک باعث کاهش اطاله دادرسی و افزایش اتقان آرای قضایی شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: تمامی کلانتری‌های کشور به صورت برخط به سیستم قضایی متصل هستند.

وی افزود: در پنجره واحد الکترونیک به صورت ۲۴ ساعته و با ۲۹ خدمت به صورت برخط تمامی کار‌ها را انجام می‌دهیم.

کاظمی فرد با بیان اینکه ابلاغ الکترونیک قضایی یکی از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی است، اظهار کرد: ۹۴ درصد ابلاغیه‌ها امروزه به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

وی افزود: یکی از خدماتی که برای مردم فراهم کردیم، بحث لایحه است، امروزه قرارداد کاغذی وکالت را به رسمیت نمی‌شناسیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به دادرسی الکترونیکی، گفت: در دستگاه قضایی حدود ۸۰ درصد جلسات رسیدگی بین قاضی و زندانی به صورت الکترونیکی است؛ در سال گذشته ۲۰۰ هزار دادرسی بین مردم و قاضی داشتیم.

وی افزود: در صورت مراجعه به کلانتری و شکایت از فردی، در همان محل شکایت اخذ و در همان جا به صورت برخط دستور قضایی صادر می‌شود.

کاظمی فرد با بیان اینکه نظارت‌ها در دستگاه قضایی هوشمند شده است، تصریح کرد: سامانه اطلاعات موثر افراد در سراسر قوه قضاییه ایجاد شده است، اگر شخص دارای حکم جلب و متواری باشد، بلافاصله به محض ورود فرد به محل شناسایی و حکم جلب وی صادر می‌شود.

وی افزود: دفاتر خدمات قضایی یک توسعه و نوآوری بود که بتوانیم یکسری از نیاز‌های دستگاه قضایی را جهت حل و فصل و بررسی موضوع به دفاتر خدمات ارجاع دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: در برخی از نقاط کشور گا‌ها هموطنان برای دریافت خدمات قضایی باید تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت طی کنند، لذا با اجرای طرح جهادی ما به سراغ آن‌ها می‌رویم و در محلشان اقدام به ارائه خدمات قضایی می‌کنیم.

سه حوزه اداری در طرح رصاد فعال و اجرایی خواهند شد

حجت الاسلام والمسلمین صالحی دادستان نظامی تهران بیان کرد: نام رصاد برای دفاتر خدمات نیرو‌های مسلح به دلیل ماهیت کار این طرح انتخاب شده است.

وی افزود: این طرح به منظور رصد و کاهش اطاله زمان رسیدگی در دادسرا و دادگاه‌های نظامی تهران و همچنین عملیاتی کردن راهکار‌های قابل اجرا جهت بررسی کنترل و کاهش اطاله رسیدگی در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح طراحی شده است.

دادستان نظامی تهران با بیان اینکه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح درصدد درآمد تا آسیب شناسی مسئله محور داشته باشد، تصریح کرد: عامل اطاله در بررسی‌های صورت گرفته دو نهاد قاضی و ضابط بودند. این دو عنصر هم می‌توانند ما را به رسیدگی مطلوب برسانند و هم اینکه باعث ایجاد اطاله شوند.

وی با بیان اینکه طرح رصاد در سه بخش پیش بینی شده است، گفت: رصد و اصلاح پرونده‌های قضایی و اقدامات اجرایی از جمله اقدامات مهم در این طرح است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی با بیان اینکه سه حوزه اداری در طرح رصاد فعال و اجرایی خواهند شد، اظهار کرد: اداره ابلاغ و اجرا، دفاتر نمایندگان ضابطان نیرو‌های مسلح و دفتر نمایندگان دژبان نیرو‌های مسلح از جمله این سه حوزه اداری هستند.

راه اندازی دفاتر خدمات نیرو‌های مسلح جهت سهولت در رسیدگی به پرونده‌ها

افتخاری رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران اظهار کرد: در رابطه با پرونده‌های رسوبی و قضایی مانده با تشکیل کارگروه و تشویقات اتفاقات خوبی را رقم زدیم.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی پرونده‌های باقی مانده و بررسی نشده، وجود استعلامات از نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است.

افتخاری گفت: دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) به دلیل سهولت در کار و انجام اقدامات سریع بابت بررسی پرونده‌ها راه اندازی می‌شود.

در پایان این مراسم، افتتاح نمادین یکی از دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) در تهران با نمایش روند ثبت شکایت یکی از شهروندان و فرآیند ارجاع آن برای رسیدگی به موضوع در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح انجام شد.

کلمات کلیدی: افتتاح دفاتر نمایندگی نیرو‌های مسلح (رصاد) و سامانه خدمات الکترونیکی (سخا) در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح/ حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان: معطل ماندن پشت دروازه‌های رسیدگی عادلانه صحیح نیست

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: