آیا از رفتار و عملکرد قاضی ما راضی بودید؟

آیا از رفتار و عملکرد قاضی ما راضی بودید؟

منبع:تابناک

تاریخ درج:1399/06/19

امتیاز خبر:0 نفر

قبل از این قاضی بود و رئیس دفتر و منشی و اصحاب دعوا. هیچ کس نمی دانست که با طرفین پرونده ها در چهار دیواری شعب چگونه رفتار می شود. آیا حرمت شان حفظ می شود؟ نحوه برخورد مسوولان دفتر و خود قاضی با مراجعین چگونه است؟ آیا وقت معقولی برای استماع اظهارات طرفین در نظر گرفته می شود؟ آیا ... .

کسی هم در این اندیشه نبود که از مراجعین در این باره پرسشی کند و بر مبنای جواب های آنان، اصلاحات و تشویقات و تنبیهات لازم را برای ساختار، کادر قضایی و اداری محاکم تعریف کند.

اخیراً اتفاق جالبی رخ داده است. طرفین دعوا، ساعاتی بعد از این که از محکمه خارج شدند، پیامکی از قوه قضائیه دریافت می کنند که در آن نوشته است:
"مراجعه کننده گرامی به دستگاه قضایی، با سلام. لطفا با ملاحظه لینک زیر، نسبت به ثبت نظرات خود در خصوص تجربه حضور در واحد قضایی اقدام فرمایید. با تشکر"

آیا از رفتار و عملکرد قاضی ما راضی بودید؟

وارد لینک ارسالی ( برای هر فرد اختصاصی است) که می شوند، شماره پرونده، شعبه رسیدگی کننده و تاریخ و ساعت رسیدگی برای هر فرد به طور مجزا نوشته شده است و زیر آن فرمی حاوی  6 سوال 5 گزینه ای وجود دارد:

1. تا چه ميزان قاضي با احترام و كرامت با شما رفتار كرد؟

2. آيا با رعايت بي طرفي و بدون تبعيض به اظهارات و مستندات شما رسيدگي شد؟

3. آيا به كارهاي شما در مدت زمان معقولي رسيدگي شد؟

4. ميزان رضايت شما از برخورد و رفتار كاركنان اداري شعبه چقدر است؟

5. ميزان رضايت شما از برخورد و رفتار مامورين حفاظت فيزيكي واحد قضايي چقدر است؟

6. به طور كلي ميزان رضايت شما از دستگاه قضايي چه قدر است؟

افراد می توانند یکی از گزینه های  "خیلی زیاد"، "زیاد" ، "متوسط" ، "کم" و "اصلا" را برای هر پرسش انتخاب کنند.

نکته جالب تر این که زیر این 6 سوال، چند سوال مجزا هم درباره اشخاص مسوول در شعبه وجود دارد که در آنها با ذکر نام و سمت دقیق هر فردی (قاضی،مدیر دفتر، منشی و ...) از مراجعه کنندگان پرسیده می شود که از عملکرد هر کدام از این قضات و کارکنان رضایت دارند یا خیر و به چه میزان؟ (با همان 5 گزینه فوق)

آیا از رفتار و عملکرد قاضی ما راضی بودید؟
این کار، چند ویژگی مثبت دارد:

الف) احساس خوبی به افراد دست می دهد چون با دریافت پیامک و فرم نظرسنجی، بر آن می شوند که شخصیت انسانی و نظرشان برای دستگاه قضایی محترم است.

ب) قضات و کارکنانی که احتمالا تا قبل از این به خود اجازه می دادند هر گونه رفتاری با اصحاب پرونده داشته باشند، می دانند که هر گونه رفتاری که از آنها سر بزند، ساعاتی بعد در سیستم رایانه مرکزی قوه قضائیه ثبت می شود. 
در واقع، با راه اندازی این سامانه، مردم نیز فرصت می یابند قضات و دیگر کارکنان دستگاه قضایی را قضاوت کنند و این اتفاق جالب و خجسته ای است.

ج) با تجمیع نظرات مردم درباره محاکم گوناگون، مشخص می شود که مثلا از فلان دادسرا یا مجتمع قضایی یا فلان شعبه خاص، نارضایتی بیشتری وجود دارد و این علامتی است برای مسوولان ارشد تا سریعاً فکری به حال آن مجموعه ها بکنند یا اگر محاکمی بیشترین رضایتمندی مردم را کسب کرده اند، اولاً مسوولان شان تشویق شوند و ثانیاً علل موفقیت شان بررسی و الگوسازی شود.

د) همچنین عملکرد تک تک قضات و کارمندان دستگاه قضایی توسط تک تک مراجعین نمره دهی می شود و مسوولان مافوق می توانند نسبت به تشویق و ارتقاء موفق ها و برخورد لازم با ناراضی تراش ها اقدام کنند.

و 2 نکته تکمیلی:

- این سامانه به تازگی راه افتاده است و هنوز زود است درباره خروجی واقعی آن صحبت کرد. امیدواریم مسوولان قوه قضائیه نظرات ثبت شده مردم را بسیار بسیار جدی بگیرند و آن را یکی از ملاک های برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی قوه قرار دهند. گزارش دهی از این سامانه به عموم مردم هم در فواصل زمانی معین، می تواند بسیار ارزشمند باشند.

- از دولت نیز انتظار می رود با الگو قرار دادن این اقدام قوه قضائیه، سامانه مشابهی را برای وزارتخانه ها، ادارات و سازمان های خود راه اندازی کند.

کلمات کلیدی: آیا از رفتار و عملکرد قاضی ما راضی بودید؟

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: