مجلس به دنبال مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور

 مجلس به دنبال مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور

منبع:تابناک

تاریخ درج:1400/03/10

امتیاز خبر:0 نفر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی علل قطع مکرر برق در کشور پرداختند تا معلوم شود مقصر اصلی خاموشی‌ها کیست و برای مقابله با این شرایط چه باید کرد.

در چند روز اخیر قطعی گسترده برق در سراسر کشور گلایه و انتقادات بسیاری را متوجه وزارت نیرو کرده ، خاموشی هایی بدون اعلام قبلی و جدول زمان بندی که نتیجه آن چیزی جز متضرر شدن بسیاری از کارخانه ها و حتی خرابی وسایل برقی خانگی نبوده است.

با بالا گرفتن انتقادات به عملکرد وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو به صحن علنی پارلمان دعوت شد تا درباره علت خاموشی های اخیر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیح دهد؛ اردکانیان «افزایش دما» و «تولید رمزارز» را دو علت اصلی خاموشی‌های اخیر عنوان کرد و گفت که براساس گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها مربوط به ایران است.

وزیر نیرو این را هم گفت که سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ که از اول مهرماه گذشته آغاز شده از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده ، حجم مفید مخازن سدهای دارای نیروگاه برق آبی نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته و این موجب کاهش ۳۵۰۰ مگاوات ظرفیت برق شده است. اتفاق دوم گرمای زودرس است که نتیجه آن استفاده زودتر دستگاه‌های سرمایشی است به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری ما به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم در حالی که در سال گذشته این اوج مصرف در روز ۲۴ خردادماه و در سال‌های قبل در یکم و نهم تیرماه اتفاق افتاد.

وزیر نیرو از افزایش مصرف انرژی نسبت به سال گذشته گفت و افزود:عامل سوم و غافلگیر کننده، بحث رمزارزهاست. ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست.

البته نمایندگان مجلس نظر متفاوتی داشتند؛ مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بی‌توجهی به احکام برنامه ششم توسعه و سوء مدیریت در حوزه انرژی را دلیل بروز مشکلاتی در تامین برق دانست؛رحیم زارع نماینده آباده نیز گفت: مجلس باید به موضوع نظام‌مند کردن تولید رمزارزها با استفاده از ماینرها ورود کند چون با توجه به کاهش بارندگی‌ها ما در زمستان هم با وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود لذا وجود برنامه ریزی معین برای تامین برق ضروری است.

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس نظر متفاوتی داشت. او یکی از دلایل بروز این وضعیت را مشغول شدن ذهن مدیران به مسائل متفرقه دانست و افزود: گرم شدن زودهنگام هوا، راه ‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی، از مدار خارج شدن چند نیروگاه بخار به خاطر فرسودگی، کمبود آب و پدیده جدید ماینرها، راندمان برخی نیروگاه‌ها، اتلاف شبکه، مصرف بالای وسائل سرمایشی، استاندارد نبودن منازل، افزایش روشنی‌ها، بهای پایین برق نسبت به هزینه تمام شده و همچنین عدم اهتمام به تولید از دلایل دیگر خاموشی‌ها است.

عباسی راه حل جلوگیری از قطعی برق را مصرف بهینه برق توسط مردم عنوان و اظهار کرد: مردم تا حد امکان مصارف را کاهش دهند.همچنین استاندارد سازی تولید و مصرف و تنوع تولید برق به خصوص ساخت نیروگاه هسته‌ای باید در دستور کار قرار گیرد علاوه بر این اختصاص اعتبارات لازم برای واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده ضروری است.

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از عملکرد مدیریتی وزیر نیرو بیان کرد: این چه سبک مدیریتی در دولت است که برق با مشکل مواجه می‌شود می‌گویند باران نیامده، هوا آلوده شود می‌گویند باد نیامده، مردم گوشت برای خوردن ندارند می‌گویند آبزی بخورند. الان هم وزیر نیرو چنین رویکردی را در پاسخ به مجلس پیش گرفته که این چیزی جز به سخره گرفتن مجلس نیست؟ پس بیش از هر چیزی مشکل در مدیریت آقایان هست که آب، خاک، خورشید و فلک را مقصر می دانند نه مدیریت خود را.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی نیز از عدم توجه و حمایت از نیروگاه های بخش خصوصی سخن گفت و افزود: ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است که همه آن ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت ها، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟ شما در زمستان با کاهش قیمت ها ،بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات را فراهم نکردید. همچنین بورس انرژی به عنوان مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور را به تعطیلی کشاندید، چرا وزیر نیرو درخصوص این وضعیت به مجلس پاسخگو نیستید؟

در نهایت محمدباقر قالیباف رییس قوه مقننه در جمع بندی با اشاره به اقدامات مجلس برای وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری گفت: ما می‌دانیم که تصمیم امسال در ظرف یک ماه اثرگذار نخواهد بود اما انتظار داریم با جدیت دنبال شود. اکنون ما در رکود اقتصادی قرار داریم و بخش قابل توجهی از صنایع ما نیمه تعطیل هستند. قطعا اگر این صنایع بخواهد فعالیت خود را آغاز کند اولین نیاز آنها انرژی است.

او همچنین بر ضرورت قالیباف برای نظام‌مند شدن تولید و استخراج رمزارزها تاکید کرد و افزود: ما در مجلس شورای اسلامی طرح آماده‌ای داریم اما فکر می‌کنیم که دولت باید برای موضوع بسیار مهمی لایحه ارائه دهد یا حداقل در بررسی طرح اظهارنظر کند. انتظار می‌رود دولت ورود جدی به این حوزه داشته باشد.

علاوه بر این، در جلسه امروز کلیات طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران تصویب شد که طبق توضیحات مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ، با این طرح سطح حسابرسی ارتقا داده می شود، طبق قانون سال 72، با واگذاری حسابرسی شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به حسابرسان خصوصی، تخلفاتی در حسابرسی شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به وجود آمد. در این طرح معیارهایی برای شرکت های حسابرس سازمان های دولتی و نهادهای عمومی لحاظ شده که گام مهمی برای شفافیت صورت های مالی شرکت های دولتی و نظارت بر عملکرد حسابرسی این شرکت ها و ارتقاء نظارت نهادهای نظارتی مجلس و دیوان محاسبات خواهد بود.

کلمات کلیدی: مجلس به دنبال مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: