رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/ برنامه دولت آینده برای بازار آشفته مسکن چیست؟

 رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/ برنامه دولت آینده برای بازار آشفته مسکن چیست؟

منبع:تابناک

تاریخ درج:1400/04/08

امتیاز خبر:0 نفر

در سال ۱۳۹۲ بود که دولت تدبیر و امید، سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفت. در آن زمان وعده‌های بسیاری برای خانه دار کردن مردم و جوانان داده شد که حالا پس از هشت سال عملا در حوزه مسکن کارنامه‌ای نه چندان قابل دفاع برای دولت تدبیر و امید باقی مانده است.
 در ابتدا عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی مسکن مهر را طرحی مزخرف خواند و وعده داد که مسکن اجتماعی را جایگزین آن کند؛ طرحی که آنقدر روی کاغذ ماند تا اینکه عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی کنار رفت و جانشین وی یعنی محمد اسلامی در راه و شهرسازی هم اعتقادی به اجرای آن نداشت و عملا شش سال دولت در حوزه مسکن کاری نکرد.
 
علاوه بر طرح مسکن اجتماعی دولت طرح‌های دیگری را نیز در حوزه مسکن پیشنهاد داد که آن‌ها نیز بر روی کاغذ ماند. از آن جمله می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.
 
تنها طرح مسکن ملی بود که به صورت جدی پیگیری و اجرایی شد. طرح مسکن ملی نیز شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.
 
ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ملی در دو سال آخر دولت تدبیر و امید در حالی کلید خورد که کشور سالانه به یک میلیون مسکن نیاز داشت. حتی دولت در حوزه اجرای راهکار‌ها برای عرضه بیشتر مسکن‌های موجود نیز تعلل کرد؛ برای نمونه سال‌ها راه اندازی سامانه املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی به تعویق افتاد و در نهایت در سال جاری این سامانه جهت ثبت مسکن‌ها راه اندازی شد، یا در حوزه مالیات ستانی از خانه‌های میلیاردی دولت تعلل کرد و در این چهل روز باقی مانده نیز کاری از پیش نخواهد برد.
 

آخرین گزارش مسکن چه می‌گوید؟ | قیمت مسکن افزایش یافت

 
بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد، در ماه مذکور ۵ هزار و ۱۰۲ فقره معامله مسکن ثبت شده که نسبت به ماه قبل از آن (اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۲۹.۶ درصدی داشته، ولی نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ۱۳۹۹) کاهش ۵۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در خرداد امسال ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به اردیبهشت امسال افزایش ۳ درصدی و نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۵۶.۶ درصدی دارد.
 
مسکن خرداد ۱۴۰۰
 
بیشترین متوسط قیمت در منطقه یک تهران با متری ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اتفاق افتاده و کمترین متوسط قیمت به منطقه ۱۸ با متری ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اختصاص دارد.
 
مسکن خرداد ۱۴۰۰
 
بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ با ۷۰۸ فقره معامله بود و سپس منطقه ۱۰ با ۴۹۸ معامله و منطقه ۴ با ۴۱۳ معامله در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین تعداد معاملات مسکن نیز در خردادماه امسال به منطقه ۱۹ با ۴۴ و سپس منطقه ۲۲ با ۷۰ فقره معامله مسکن تعلق داشت.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی، بیشترین سهم تعداد معاملات مسکن در خرداد امسال به واحد‌های مسکونی واقع در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان با سهم ۱۸.۶ درصد اختصاص دارد.
رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/
 
همچنین بیشترین معاملات مسکن به واحد‌های با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۴.۸ درصد از کل معاملات مسکن خرداد امسال تعلق یافته است.
رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/

دولت آینده چه برنامه‌ای را برای حوزه مسکن خواهد داشت؟

 
با توجه به انباشت تقاضا در حوزه مسکن و قیمت‌های نجومی که در این بازار پدید آمده است، دولت آینده کار بسیار سختی را پیش روی دارد و علاوه بر جبران کم کاری دولت تدبیر و امید در زمینه ساخت مسکن باید تلاش کند تا تقاضا‌های جدید در این زمینه را نیز پاسخ دهد و قیمت مسکن را با افزایش عرضه، کاهش دهد.
 
آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب برای چهار سال آینده در برنامه‌های انتخاباتی خود وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال آینده را داد. وی در این باره گفت: من به جوانان گفته‌ام که آن‌ها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود در چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.
 
همچنین افشین پروین پور، کارشناس بازار سرمایه و عضو ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی در یازدهم خرداد ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای از تدوین طرح ویژه مسکن در برنامه اقتصادی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.
 
وی افزود: طرح یادشده، طرح ارتقایافته مسکن مهر است، به گونه‌ای که هم مشکلات آن را ندارد، هم کیفیت مسکن را افزایش می‌دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.
 
عضو سابق شورای عالی مسکن اظهار داشت: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت مردمی آیت الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.
 
پروین‌پور تاکید کرد: راه حل رفع مشکل مسکن در کشور ایجاد نهضت مسکن‌سازی است، اصول طرح مذکور همان اصول مسکن مهر است؛ یعنی زمین رایگان، وام ساخت ارزان‌قیمت و بکارگیری ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن.
 
وی اضافه کرد: در طرح جدید قرار است در چهار ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. در تهیه این طرح فرض را بر این گرفته‌ایم که ایران تا ۱۰۰ سال دیگر تحریم است و آمریکا ما را تحریم خواهد کرد.

کلمات کلیدی: رشد دوباره قیمت مسکن در پایان بهار/ برنامه دولت آینده برای بازار آشفته مسکن چیست؟

اخبار مرتبط

نظرات کاربران در رابطه با خبر

نظری برای این خبر ثبت نشده است.

نظر خود را برای ما ارسال کنید (ارسال نظر مخصوص اعضا سایت است)

*نام و نام خانوادگی:
*امتیاز شما:
*موضوع:
*نظر شما:
کد امنیتی: